Pages

Tuesday, January 31, 2012

Fakta Tentang Obor - Obor

Jelly Fish : Obor - Obor
  1. Obor - Obor pertama kali ditemui sekitar 650 juta tahun yang lalu dan ditemui di setiap permukaan laut, ia jugak banyak ditemui di kawasan air tawar.
  2. Medusa (Plural Medusae) adalah istilah lain untuk Obor - Obor. Medusa adalah istilah Obor - Obor yang hidup di Yunani, Finland, Portugal, Romania, Iran, Serbia, Crotia, Sepanyol, Perancis, Itali, Poland, Slovakia, Russia dan Bulgaria.
  3. Obor - Obor bukan spesis ikan kerana ramai keliru tentang Obor -Obor, Oleh sebab itu American Public Aquariums telah menggunakan istilah Jeli Laut (Sea Jellies) sebagai gantinya.
  4. Pada umunya sekelompok atau sekawan Obor - Obor ini digelar dengan istilah Bloom atau Swarm.
  5. Obor - Obor tidak memiliki sistem pernafasan kerana kulit mereka cukup nipis dan tubuhnya telah berisi oksigen difusi.
  6. Obor - Obor tidak mempunyai otak atau sistem saraf pusat, tetapi Obor - Obor memiliki jaringan saraf yang longgar, yang terletak di epidermis, yang jugak dikenali sebagai "Jaring Saraf".
  7. Obor - Obor terdiri dari air lebih 90%.
  8. Obor - Obor memiliki sistem pembiakan yang unik, iaitu sama ada jantan atau betina kedua - dua akan melepaskan sperma dan telur ke dalam air sekitarnya, di mana telur yang telah matang akan tumbuh menjadi organisme baru.
  9. Obor - Obor memiliki racun yang boleh mematikan dan telah menyebabkan 5568 kematian sejak 1954.
  10. Setiap tentakel memiliki sekitar 500 000 harpun sindasites yang berbentuk jarum yang boleh menyuntikkan bisa ke korban.

No comments:

Post a Comment

Jangan Segan Sila Lah Meninggalkan Komen Anda!